Bloggintresserade

tisdag 15 december 2015

Pralin med saltmandel

De senaste dagarna har jag gjort lite olika praliner. Jag är ingen van pralinmakare men tycker att det är kul att testa. Det svåra momentet är ju att temperera chokladen så att den blir så där snyggt blank. Jag har för första gången tablerat chokladen och tycker att det gått ganska bra. 


Här är recepten på en vit pralin jag gjort, och som blev väldigt goda!

Vit pralin med saltmandel

350-400 g vit choklad/pralinform

Fyllning:

100 g skållad och skalad mandel
100 g florsocker
200 g Marabou mjölkchoklad
4 g flingsalt

Skålla och skala mandeln, rosta i 200 graders ugn, till de blivit rejält bruna. Kör dem i mixer tills de börjar olja sig, tillsätt florsockret och blanda. Smält chokladen och blanda i den tillsammans med saltet, kör tills du har en massa. Lägg fyllningen i en spritspåse. Fyllningen räcker till två pralinformar.


Till en pralinform behöver du 350-400 g vit choklad. Smält i micron till 40 graders temperatur. Häll upp 3/4 delar och tablera till 25-26 grader, häll tillbaka i resten av chokladen. Blanda runt, chokladen ska nu hålla 28-29 grader. Fyll pralinformen, slå i bänken för att få bort luftbubblor. Låt formen stå ca en minut, vänd sedan upp och ner och låt chokladen rinna ut. Precis innan chokladen stelnar skrapar du av ytan. Ställ kallt ca 30 min. 

Fyll sedan dina skal med den salta mandelfyllningen, ställ kallt 15-30 min, så att fyllningen stelnar på ytan. Temperera chokladen igen och täck pralinerna så att du får en botten. Ställ kallt 15 min. Slå sedan försiktigt ut pralinerna.



Förhoppningsvis är de så blanka och fina du vill ha dem.

Lycka till!
/Charlotte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar