Bloggintresserade

onsdag 10 februari 2016

Hallonbiskvi

Biskvier är ju så gott och roligt att göra eftersom man kan variera smaken på fyllningen utifrån vad man själv är sugen på. Förra veckan gjorde jag biskvier med tre olika smaker, varav en var denna lilla goding med hallon.


Jag föredrar att göra marängsmörkräm eftersom jag tycker att denna blir luftigare och lenare än en vanlig smörkräm.

Biskvier
ca 30 st

200g riven mandelmassa
100g strösocker
50g äggvita

Blanda mandelmassa och strösocker. Tillsätt äggvitan lite i taget tills du har en slät smet. Fyll smeten i en spritspåse med slät tyll. Spritsa ut rundlar ca 2cm på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader ca 12 min, kakorna ska ha fått bra med färg. Låt svalna och ta bort från pappret, sitter de fast ställ i frysen 30 min så är bottnarna lätta att ta bort. Om du inte gör krämen samma dag går det bra att förvara de avsvalnade bottnarna i en lufttät burk.


Marängsmörkräm

125g strösocker
50g vatten
50-60g äggvita
200g rumsvarmt smör
20g vaniljsocker
100g hallon färska eller frysta

Mixa hallonen och passera genom en sil.
Väg upp socker och vatten i en kastrull koka upp och koka till 116 grader. Vispa under tiden äggvitorna till ett skum. När sockerlagen är 116 grader häll i den i äggvitan och vipa till marängen har svalnat.
Vispa i smöret klickvis och vispa tills det går in i marängen. Blanda i vaniljsockret.
Smaksätt med hallonpurén lite i taget till du tycker att det smakar bra.
Fyll krämen i en spritspåse med slät tyll. Spritsa marängsmörkrämen på kakbottnarna. Ställ i frysen minst 30min.

Smält 200g av valfri choklad över vattenbad. Tag ut de kalla biskvierna och doppa i den smälta chokladen, låt rinna av. Doppa i frystorkade hallon.


Låt chokladen stelna innan du serverar dem.

Njut!
/Charlotte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar