Bloggintresserade

måndag 22 februari 2016

Bullar med salt mandelcreme

Goda bullar är aldrig fel att bjuda på, eller mumsa i sig själv. Med denna goda fyllning av salt mandelcreme går bullarna åt i ett nafs.


Vetedeg
12-14 stora bullar eller dubbelt så många små

250 g kalla mjölk 3%
35 g jäst
100 g rumsvarmt smör
100 g strösocker
ca 500 g vetemjöl
1 msk stött kardemumma
1 krm salt


Fyllning

50 g skållad och skalad mandel
50 g florsocker
100 g Marabou mjölkchoklad
2 g flingsalt

200 g rumsvarmt smör

Skålla och skala mandeln, rosta i 200 graders ugn, till de blivit rejält bruna. Kör dem i mixer tills de börjar olja sig, tillsätt florsockret och blanda. Smält chokladen och blanda i den tillsammans med saltet, kör tills du har en massa. Låt svalna. Vispa ihop med smöret.



Mät upp alla ingredienserna i en bunke och kör i maskin 10-12 min. Låt degen vila i bunken 10 min. Tag upp på bänk och kavla ut till en rektangel, eller dela degen i två bitar och kavla ut om du vill ha mindre bullar. 
Bred på fyllningen och rulla ihop degen till en rulle. Skär ca 4 cm breda bullar, tryck med knogen mitt på bullen så att de inte jäser över. Lägg att jäsa på plåt ca 40 min. Pensla med uppvispat ägg och stör över rikligt med strösocker. Grädda i 225 grader ca 15 min.



Låt svalna och pudra över florsocker innan servering.

Lycka till!
/Charlotte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar