Bloggintresserade

tisdag 16 februari 2016

Red velvet cupcake

Dessa smarriga cupcakes gjorde jag till Alla Hjärtans dag. Några olika steg att ta sig igenom, men väl värda allt besvär. 



Cheesecake fyllningen bör du förbereda senast dagen innan du bakar dina cupcakes.

Cheesecakes
ca 25 st

200 g naturell Philadelphiaost
4 msk strösocker
Rivet skal och saft från ½ citron
1 ägg
½ dl gräddfil
1 tsk vetemjöl

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa Philadelphiaost, socker, citronskal och saft krämigt. Tillsätt ägget och vispa ytterligare någon minut. Vispa ner gräddfilen och mjölet. Rör om och fördela smeten i en silikonform med halvklot som är 4 cm. Jag har gjort mina i denna form. Den smet som blir över sparar du i kylen tills första omgången är bakade och har fryst.

Ställ formen i en djup långpanna. Koka upp vatten. Sätt in formen i den varma ugnen och häll på det varma vattnet så det täcker halvkloten i botten. Grädda i ca 15 min, kloten ska ha "stelnat" lite på ytan. Ta ut ur ugnen, lyft upp formen från vattenbadet, låt svalna och ställ in i frysen att stelna. Efter ca 2 h ta ur formen och ploppa ur cheesecaken, förvara i burk i frysen.

Smet
18 normalstora cupcakes

2½ dl mjölk 3%
1 msk vitvinsvinäger
3 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk kakao
2 msk maizena majsstärkelse
3 dl strösocker
2 stora ägg
2 dl rapsolja
röd pastafärg

Ställ formar i två muffinsplåtar. Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl och vinäger och låt stå 30 min, blandningen ska tjockna något och nästan dela sig. Sikta mjöl, bikarbonat, kakao, maizena och socker i en skål, blanda runt. 

Vispa samman ägg, olja och mjölkblandningen tillsätt pastafärg tills du är nöjd med den röda fägren. Blanda ner de torra ingredienserna. Vispa ca 1 min och fördela sedan smeten i formarna. 
Grädda en plåt i taget ca 18 min. Tag ur och låt kallna.

När de kallnat skär ur ett hål mitt i cupcaken. Ta ut dina cheesecakes ur frysen och lägg ett halvklot i varje urgröpning. Ställ i kylen. 



Topping

300 g naturell Philadelphiaost
2 dl florsocker
3 dl vispgrädde

Vispa Philadelphiaost och florsocker i en skål. Vispa grädden och blanda med ostblandningen. Fyll en spritspåse med en stor stjärntyll. Spritsa snyggt på dina cupcakes. Dekorera med rött strössel.


Förvara dina cupcakes i kylen och ta fram dem en stund innan du ska äta dem.

Hoppas att de smakar!
/Charlotte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar